Nye Kia Sorento PHEV går rett i strupen på GLE, X5, Q7 og de andre store SUV`ene i premiumsegmentet. Den kommer til å bite godt fra seg. Nylig mottok Sorento Auto Bilds Das Goldene Lenkrad 2020. Sorento fikk mest poeng i kategorien store SUV-er og vant over de to andre finalistene Aston Martin DBX og BMW X6. Kia Sorento er den nye kongen på haugen.
– Dette er uten tvil den fineste bilen jeg noensinne har hatt her i butikken, sier daglig leder Thorolf Rudolfsen, som forteller at flere har satt seg på liste for prøvekjøring allerede lenge før Kia-forhandleren har fått satt skilter på bilen.
Allerede vunnet flere priser
Thorolf Rudolfsen er ikke alene om å være over seg av begeistring for nye Kia Sorento PHEV. Det har formelig regnet med priser over nykommeren. Like etter lanseringen i fjor høst vant den «All wheel car of the year 2020», en pris som deles ut av tyske Auto Bil Allrad, før den altså vant den gjeve «Det gyldne ratt» (Das Goldene Lenkrad). I mars i år vant Kia Sorento «Women`s Car og the Year 2021, også i klassen store SUV`er.
Som om ikke det var nok, har nye Kia Sorento også vunnet de to svært prestisjetunge designkonkurransene Red Dot Award og If Award.
Romslig og velutstyrt
Det er en raus, romslig og velutstyrt bil som Rudolfsen er mer enn stolt av å vise frem. Til tross for størrelsen, er den både elegant og linjelekker.
Thorolf Rudolfsen forteller at den ladbare versjonen av nye Kia Sorento bare leveres med firehjulstrekk og syv seter.
– Elmotoren er montert mellom bensinmotor og girkasse, og batteripakken er plassert i gulvet under fører- og passasjersetet. Dette gjør at den ikke stjeler plass fra kupé eller bagasjerom, og bidrar samtidig til et lavt tyngdepunkt. Den elektriske rekkevidden er inntil 57 kilometer, og systemytelsen er på hele 265 hestekrefter.
I tillegg til god plass i bagasjerommet lover Kia at også passasjerene på tredje seterad får god benplass og en komfortabel sittestilling.
– Andre seterad kan reguleres så man kan tilpasse om man ønsker mye benplass eller mer plass i bagasjerommet. Volumet i bagasjerommet er 621-821 liter avhengig av hvor andre seterad plasseres, forteller Rudolfsen, og viser frem et bagasjerom som er mer enn romslig nok for de fleste.
Svært mye bil for pengene
Kia Sorento PHEV er svært beskjedent priset i forhold til konkurrentene. Allerede i innstegsmodellen får du med utstyr som mange av konkurrentene tar seg ekstra godt betalt for.
– Se her, koppholdere i baksetet, har du sett noe slikt før, sier Br2-sjefen, og forteller at utstyrslisten er for lang og omfattende til å ramses opp på stående fot.
Nye Sorento Plug-in Hybrid vil få en startpris på 599.900 kroner, og Rudolfsen regner med at de fleste vil velge utstyrsvarianten Active, som koster fra 636.400 kroner, og som havner godt under 700 tusenlapper med vinterdekk og de andre tilvalgene som nordmenn flest vil ha.
– Da snakker vi skikkelig mye bil for pengene. En tilsvarende bil fra et konkurrerende merke ville fort kostet det dobbelte.