I desember år 2000 het bilene Shuma og Sephia, stedet het Brennhaugen Bil, og 1. desember hadde Thorolf Rudolfsen sin første dag i ny jobb som selger hos Kiaforhandleren på Herbergåsen. I en alder av 43 år er Thorolf Rudolfsen allerede for veteran å regne i bransjen.
– Tenk at det er 20 år siden, det er jammen lenge. Men jeg tar lett 20 til. Minst, sier den populære og sympatiske daglige lederen til bilforhandleren som i dag heter Bilsenteret r2.
Oppvekst i dur og bråk
Thorolf Rudolfsen vokste opp på en gård omgitt av biler, maskiner og alt mulig annet som durte og bråket, som han sier. Men det var også det eneste forholdet han hadde til bilbransjen før faren en dag kom og sa at nå trengte de en ny selger på Brennhaugen Bil.
– Da var jeg 23 år og jobbet i butikken til Elkjøp på Årnes. Men far var kunde hos Brennhaugen, og viste meg annonsen i lokalavisa. Jeg hadde ikke særlig forhåpninger siden jeg ikke hadde erfaring fra bransjen, men jeg tenkte at det skader ikke å prøve. Og jammen fikk jeg jobben.
Solgte bil under rakfisklag
Rundt årtusenskiftet var KIA fremdeles et ganske nytt og ukjent bilmerke i Norge. Ifølge Rudolfsen var ryktet så som så, kvaliteten omtrent det samme, og designet var temmelig eksotisk, for å si den på den måten. Thorolf mener å huske at Brennhaugen solgte omtrent 25 eksemplarer av det koreanske bilmerket de første årene han jobbet der. Sånn cirka. Han erindrer derimot krystallklart den første bilen han solgte.
– Uka etter at jeg begynte inviterte Brennhaugen til rakfisklag. Det var jo rett oppunder jul. Der var det også et par av de største kundene til bilsenteret. Langt utpå kvelden kom en av dem og ville kjøpe bruktbil av meg. Jeg husker enda hvor konsentrert jeg var da vi fylte ut den kontrakten sier han og ler.
Umiddelbar suksess
Selv om den første nybilen han solgte var en Rio, var det særlig Sportage det handlet om på begynnelsen av 2000-tallet. Det var den som holdt hjulene i gang, ifølge Rudolfsen.
– Kvaliteten var vel ikke all verden, men du verden så mye bil du fikk for pengene.
Det var ikke før i 2007 at det for alvor ble fart på KIA-sakene. Rundt påsketider det året kom de første bilene som var designet, utviklet og produsert ved den nye europeiske fabrikken til KIA. Samtidig lanserte produsenten syv års garanti på bilene, og dermed tok salget av for alvor.
– Den første modellen som kom fra fabrikken i Slovakia var Ceed, og den ble en stor suksess med en gang den kom hit til landet.
Bare fornøyde bileiere
I mellomtiden hadde bilsenteret både skiftet navn og eier.
– Da Brennhaugen gikk av med pensjon i 2004, kom Steinar Rudolfsen inn som ny hovedaksjonær. Vi skiftet navn til Bilsenteret r2, og satte oss knalltøffe mål. Alle ansatte var med på å stake ut veien videre, og vi nådde målene raskere enn vi hadde regnet med.
Visjonen til det nye mannskapet var «fornøyde bileiere», og den fanen har Rudolfsen og kollegene hans holdt høyt i årene siden.
– Vi bestemte oss tidlig for å sette kunden i sentrum. Det var helt greit å bruke tid på ting som vi ikke nødvendigvis kunne fakturere med en gang. Vi var sikre på at det ville lønne seg på litt lengre sikt, og tiden har vist at vi hadde rett. Om jeg får være litt ubeskjeden, så har vi opparbeidet oss et rykte som en raus og kundevennlig forhandler, og vi har hatt pluss i regnskapet hele tiden siden 2004, sier Rudolfsen.
Stort for en gutt fra landet
Den europeiske fabrikken til KIA Motors ligger i regionen Zilina i Slovakia, og skal være blant de mest moderne i sitt slag i verden. Det er naturligvis snakk om døgnkontinuerlig drift, og ifølge Rudolfsen skal det rulle ut en ny KIA hvert 60. sekund fra samlebåndet. Han forteller at det var stort for en gutt fra landet å få komme på besøk til denne fabrikken. Og besøket var en premie han aldri glemmer. I 2007 vant nemlig unge Rudolfsen en konkurranse som beste KIA-selger.
– Vi var jo litt stolt av det. Lille Bilsenteret r2. Og turen til Zilina var helt uforglemmelig. De lager til og med motorene selv på fabrikken.
Kort tid etter dette besøket ble Thorolf spurt om han kunne tenke seg å overta som daglig leder for bilsenteret, og den unge selgeren takket ja til tilbudet.
– Men Steinar fungerer fortsatt som backoffice for oss. Han er en aktiv styreformann, og stiller opp uten å blunke når vi har behov for det.
Begivenhetsrike år
Det har vært en begivenhetsrik tid hos Bilsenteret r2 for Thorolf og noen år har vært mer begivenhetsrike enn andre. I 2016, for eksempel, ble de spurt av Bertel O. Steen om de ikke kunne tenke seg å ta inn Citroen i sortimentet, og det kunne de selvsagt. Og i 2014, da KIA lanserte sin første elbil.
– Da Soul kom på markedet på høstparten 2014 tok det fullstendig av. På det meste leverte vi åtte nye biler hver dag. Da er en oppe og nikker, ler Rudolfsen.
– På den tiden drømte jeg om nybilkontrakter om natta. Da blir det ikke mye tid igjen til kone og barn.
Apropos familie, kone og tre barn skaffet Thorolf seg mellom to mobiltelefonbytter.
– Jeg kjøpte meg ny mobiltelefon i november 2011. Da jeg måtte bytte ut den i november 2015, hadde jeg allerede rukket å skaffe meg dame og tre barn, sier jubilanten, og ler høyt og hjertelig.
-I denne bransjen må en være effektiv.