Kia EV6 er bilen som har fått motorpressen til å gå av hengslene og kundene til å strømme til Bilsenteret R2. Det er bare ett problem, og det heter halvlederkrise. Som resten av verdens bilprodusenter lider også Kia under mangelen på halvledere. Derfor kan ikke Br2-sjef Thorolf Rudolfsen gjøre annet enn å oppfordre interesserte til å stille seg i køen så raskt som mulig.
-Det er jo som alltid førstemann til mølla. Det er utrolig at noe så lite kan skape så store problemer for en hel bransje. Kundene står i kø, men vi aner ikke når vi kan levere bilene, sier Thorolf Rudolfsen.
-Det eneste vi kan si med sikkerhet, er at det lønner seg å komme seg inn i køen så fort som mulig.
Bejublet av motorpressen
-Det er kanskje ikke helt på sin plass å skryte av denne bilen når situasjonen er slik den, sier Thorolf Rudolfsen, men klarer likevel ikke å la vær.
-Dette er rett og slett en helt fantastisk bil som det er vel verdt å vente på, sier han, og får støtte av hele verdens motorpresse:
«Her får du mer enn du betaler for. Det er vanskelig å finne en elbil akkurat nå som gir mer for pengene. EV6 scorer jevnt høyt på alt – i tillegg til at den gir en god dose premiumfaktor. Bilen virker rett og slett gjennomført påkostet.», skriver TV2.
WhatCar lurer på om EV6 er den beste elektriske bilen noensinne, Norsk Elbilforeningen kaller bilen «en etterlengtet og praktisk tøffing», og bilogmotorbloggen.no mener at «Kia setter standarden på design og teknologi blant elektriske familiebiler med nye EV6».
Venter på noe veldig bra
Kia EV6 skulle etter planen vært leveringsklar i fjor høst, men så langt har Thorolf Rudolfsen bare fått fire eksemplarer, inkludert den blå, lekre demobilen som står og venter på neste prøvetur.
-Vi har levert tre biler, og vi har skrevet ytterligere 20 kontrakter. Det virker som kundene våre avfinner seg med situasjonen. Det er jo samme visa over hele bransjen. Vi solgte faktisk en EV6 for noen dager siden, sier Thorolf Rudolfsen, som ikke aner når det vil bli en løsning på halvlederproblemet.
-Vi lever i 100 prosent usikkerhet. Vi har rett og slett ikke peiling. Vi ønsker og håper at kundene kan få bilene sine i løpet av 2022, men det tør vi ikke love lenger. Det eneste vi kan gjøre er å be folk smøre seg med tålmodighet. De venter tross alt på noe veldig bra. Og hvis du allerede har bestemt deg, så lønner det å skrive kontrakt så raskt som mulig. Du betaler selvsagt ingenting før du får bilen, men da har du sikret deg en plass langt fremme i køen.