Kia slår på den elektriske stortromma. Det synes daglig leder Thorolf Rudolfsen hos Kia-forhandler Br2 AS er «helt topp». EV6 er allerede kåret til «Årets Bil i Europa», og fra neste år planlegger den koreanske produsenten å lansere minst to elbiler per år.
-Elektriske biler har kommet for å bli, det er det ingen tvil om. Vi var tidlig ute med elektriske utgaver av Soul og Niro, og EV6 er en helt vanvittig fin bil. Nå venter vi spent på de avgjørende detaljene om nye EV9, som skal komme første kvartal til neste år. Vi vet at det blir en stor og praktisk familiebil, og det er mange som lurer på hvor mye den kommer til å koste, hvor lang rekkevidden blir, og slike ting. Det gjør vi også. Men det er ingen tvil om at Kia mener alvor med elbilsatsingen sin. Det kan bli riktig moro i årene som kommer. Også her på Herbergåsen, tror Thorolf Rudolfsen.
Produksjon og gjenbruk
Det er ikke bare EV9 Thorolf Rudolfsen og kollegene hans i Br2 AS har å glede seg til i den nærmeste fremtid. Fra 2023 planlegger nemlig Kia å lansere minst to elbiler hvert år og etablere et bredt modellutvalg på hele 14 elbiler innen 2027. Kia har også meldt at de vil utvide den tidligere annonserte planen om å lansere 11 modeller innen 2026 med to ekstra elektriske pickuper.
-Det er ikke bare nye bilmodeller som kommer på løpende bånd nå. Kia satser tungt på gjenbruk, også. De har bekreftet planene om å gjenbruke elbilbatterier i energilagringssystemer som en del av deres globale bærekraftstrategi. Produksjon og gjenbruk. Kia er nå tungt inne i begge ender, smiler daglig leder Rudolfsen.
Bevegelse som inspirerer
Kia-selgere rundt omkring i hele landet forteller at de nå trekker til seg kunder fra andre merker. Thorolf Rudolfsen forteller at Br2 AS nettopp fikk inn en flott BMW som kunden byttet inn i en Kia.
-Det er ikke slik det var før at Kjell og Ola fra innerst i Fallet kom hvert tiende år for å skaffe seg en ny bil. Nå kommer det folk med BMW, Audi og Mercedes som vil bytte til en Kia. Bilene våre er blitt skikkelig spennende og lekre, og det er det mange som har oppdaget. Dessuten er de spreke, teknisk avanserte og med svært konkurransedyktig priser. I tillegg gir vi hele syv års fabrikkgaranti på bilene våre, og det er det mange her i distriktet som setter pris på, sier Rudolfsen, som synes det er gøy at Kia for alvor snuser på premiumsegmentet.
-Det nye slagordet vårt er bevegelse som inspirerer. Hvor stilig er ikke det?